Her kommer resten av historien om Pinseturen til Halten 2017. 🙂

Selv om vi egentlig hadde planlagt å overnatte på Tarva (Husøya) ble det bestemt at vi skulle krysse ‘stor-havet’ likevel fredagskvelden. Vi var enige om at det ikke var så mye vind som meldt (liten kuling) og så satt vi igang med å krysse 21 nautiske mil (ca 38km) over åpent hav. Det var en del gammelsjø, dvs. dønninger, men iom. at sjøen kom direkte forfra var det mest stamping og lite rulling. Etter 3 timer kom vi fram, kl 00:30. Det må være ny rekord.

Lørdag var en regnfylt dag, og sjøen var fortsatt så urolig at det ble dykking fra land pluss utkjøring med Aquanelly (den lille gummibåten ombord). Noen var heldige og plukket litt kamskjell. Jeg tilbrakte dagen med å finne ut hvorfor dynamoen ikke ville lade batteriene. Det viste seg å være noen kontaktproblemer (ikke så uvanlig på en båt…). Middagen ble laget og servert av ‘kjøkkengruppa’ med dens leder, Irene. Etterpå ble det pinsebål og allsang sammen med masse andere, både gjester og lokale på Halten.

Søndag viste Halten seg endelig fra sin virkelige side, med solskinn og veldig lite vind. Vi kjørte tidlig (kl 11) ut med Veslefrikk for å finne ut om vi kunne dykke i Helvetet. Det er en øy WSW for Halten, en halv time unna. Dessverre var dønning fortsatt å kraftig, at vi måtte skrinlegge planene. vi dro derfor tilbake til lykta vest for Halten. Der hadde vi en komfortabel, sikker og rolig ankerplass. Alle kom seg under vann. Høydepunktet på dykket var vel en stor skate, som holdt middagshvil. Ettermiddagsdykket  ble gjennomført fra Nelly med brygga som utgangspunkt. Pga litt dårlig navigasjon under vann ble det dessverre en del svømming… Kamskjellbestanden var usedvanlig dårlig, kune noen få små eksemplarer viste seg.

Værmeldingen var ikke den beste, så vi bestemte oss å dra forholdsvis tidlig fra Halten neste morgen. Kl 10 var alle 7 pingviner og en gjest ombord og vi begynte å seile sørover over Frohavet. Den første halvtimen kunne folk sole seg på dekk og slappe av, men så slo værmeldingen til med økende vind fra SW. Det ble en fuktig tur og en del stamping og rulling. Ikke alt inventar holdt seg på plass, som man kan se på ett av bildene under. Men, ingen ble sjøsyk, ikke Irene en gang, og da kan det ikke ha vært så ille likevel. Vi kom fram til Tarva etter 3 timer kunne rydde litt mens vi kjørte gjennom, før det ble litt rufsete igjen sør for Tarva. Men også det gikk bra og på turen gjennom Trondheimsfjorden kom sola fram igjen og bølgene forsvant. Vel framme på Skansen kunne vi kjøre inn i kanalen, en mekanikergjeng hadde heldigvis reparert den nye brua.